دنیای بازیسازی فارسدا

اخبار و اطلاعات ، مقالات ، دوره های آموزشی و کلی حرف واسه گفتن

دنیای بازیسازی فارسدا

اخبار و اطلاعات ، مقالات ، دوره های آموزشی و کلی حرف واسه گفتن

دنیای بازیسازی فارسدا

تو این وبلاگ می تونی همه چی درمورد بازیسازی پیدا کنی. از اخبار نو تا اطلاعات نوآوری ها و مقالات آموزشی و دوره های آموزشی. تازه اخبار بازی های در دست ساخت خودم رو هم قرار می دم. مطمئن باشید آموزش ها و مقالات صد در صد تولید داخلی (: هستش و کپی برداری از سایت های دیگه نیست. پس بدون وجدان درد از وبلاگ ما استفاده کنید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آموزش مقدماتی یونیتی-قسمت دهم

آموزش مقدماتی یونیتی


قسمت دهم : برنامه نویسی سی شارپ 6 - متود ها


نویسنده : محمدهادی ربانی نژاد


سلام. امیدوارم حالتون خوب باشه. با دهمین قسمت از آموزش مقدماتی یونیتی در خدمت شماییم. اگه قسمت قبل رو مطالعه نکردید از اینجا مطالعه کنید. تو این قسمت قراره بریم سراغ متود ها.

متود در لغت به معنای روش و طریقه و در اصطلاح دستوریه که امکان دسترسی به متغیر ها ، ویرایش اونا و تعامل با کدای دیگه رو به شما میده. شما می تونید یه متود بنویسید و وظیفه ی خاصی رو بهش اختصاص بدید. برای ساخت یه متود به این شکل عمل کنید :

{ (متغیر های دریافتی)  نام متود  نوع متود  نوع دسترسی

...

}

به مثال زیر دقت کنید :

public string MyName ( string firstName , string lastName) {

string name = firstName + " " + lastName;

return name;

}

ما تو این کد یه متود ساختیم و نوع دسترسیش رو عمومی گذاشتیم. متود هم مثل متغیر در صورتیکه نوع دسترسیش رو ننویسید ، خصوصی میشه. عمومی بودن متود باعث میشه از کلاس های دیگه هم قابل دسترسی باشه. نوع متود رو رشته ای قرار دادیم و اسمش رو myName گذاشتیم. بعد دو تا ورودی هم از جنس رشته ای براش ساختیم. حالا داخل متود ، دو تا متغیر دریافتی رو داخل یه متغیر می ریزیم و مقدارش رو با دستور return بر می گردونیم. درمورد این دستور بیشتر صحبت می کنیم.

اگه شما این متود رو تو برنامه تون بنویسید می بینید که هیچ اتفاقی نمی افته. اگه یادتون باشه تو قسمت چهارم گفتیم که متود Start و Update به طور خودکار فراخوانی میشن. حالا برای اینکه بخوایم یه متود رو فراخوانی کنیم باید از یه متود دیگه که اجرا میشه استفاده کنیم. مثلا :

void Start () {

Debug.Log (MyName ("MohammadHadi", "RabbaniNezhad"));

}

ما تو این مثال مقدار بازگردانده شده ی متود MyName رو چاپ کردیم. البته این متود مقدار بازگشتی داشت و مقداری رو برگردوند. اما متود هایی مثل Start و Update مقدار بازگشتی ندارن. اگه بخوایم متودمون رو تبدیل به void کنیم تا مقدار بازگشتی نداشته باشه ، کدمون به شکل زیر میشه :

void Start () {

MyName ("MohammadHadi", "RabbaniNezhad");

}

public void MyName ( string firstName , string lastName) {

string name = firstName + " " + lastName;

Debug.Log (name);

}

خب ، تا قسمت بعد این تمرینی رو که میگم رو حل کنید. ان شاء الله قسمت بعد هم این تمرین رو حل می کنیم و هم اینکه آخرین قسمت از آموزش برنامه نویسی سی شارپ که مربوط به مفهوم برنامه نویسی شی گراء هستش رو تقدیمتون می کنیم و میریم سراغ ساخت یه پروژه ی تمرینی.

با استفاده از متود ها یه ماشین حساب بسازید. به این شکل که دو تا عدد دریافت کنه و یکی از 4 عمل اصلی رو انجام بده و نتیجه رو به مخاطب نشون بده. می تونید برای انتقال به متود ها از بولین ها کمک بگیرید. خسته نباشید.


شما می تونید فایل PDF این قسمت رو دانلود کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی