دنیای بازیسازی فارسدا

اخبار و اطلاعات ، مقالات ، دوره های آموزشی و کلی حرف واسه گفتن

دنیای بازیسازی فارسدا

اخبار و اطلاعات ، مقالات ، دوره های آموزشی و کلی حرف واسه گفتن

دنیای بازیسازی فارسدا

تو این وبلاگ می تونی همه چی درمورد بازیسازی پیدا کنی. از اخبار نو تا اطلاعات نوآوری ها و مقالات آموزشی و دوره های آموزشی. تازه اخبار بازی های در دست ساخت خودم رو هم قرار می دم. مطمئن باشید آموزش ها و مقالات صد در صد تولید داخلی (: هستش و کپی برداری از سایت های دیگه نیست. پس بدون وجدان درد از وبلاگ ما استفاده کنید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آموزش مقدماتی یونیتی-قسمت هفتم

آموزش مقدماتی یونیتی


قسمت هفتم : برنامه نویسی سی شارپ 3 - شرط if و عبارات رابطه ای و منطقی


نویسنده : محمدهادی ربانی نژاد


سلام. امیدوارم حالتون خوب باشه. امروز قراره بریم سراغ شروط. ما تو قسمت قبل کار با عبارات محاسباتی رو یاد گرفتیم که می تونید از اینجا مطالعه کنید.

ما برای اینکه دستورات رو هوشمند کنیم و شرایط اجرای دستورات رو برنامه نویسی کنیم ، نیاز به شرط داریم. ساده ترین ساختار یه شرط به شکل زیره :

if (...) {

...

...

...

}

برای اینکه ما یه شرط بنویسیم نیاز داریم به این ساختار. اول از دستور if استفاده می کنیم و بعد شرط مورد نظرمون رو تو پرانتز می نویسیم. بعد دستوراتی که قصد داریم در صورت صحیح بودن شرط اجرا بشن بین آکولاد باز و بسته ( {} ) می نویسیم. به مثال ساده ی زیر دقت کنید :

If ( x == 10 ) {

Debug.Log ( x );

}

تو این مثال گفتیم اگه متغیر x برابر با 10 بود ، مقدار متغیر x رو تو کنسول نشون بده. اگه دقت کنید می بینید که به جای یه مساوی ، از دو مساوی استفاده شده. این ( == ) یه عملگر محاسباتی نیست بلکه یه عملگر رابطه ای هستش. یعنی رابطه بین دو طرف عملگر مورد بررسی قرار می گیره. عملگر های رابطه ای عبارتند از :

مساوی ( == )

نامساوی ( != )

برزگتر ( > )

کوچکتر ( < )

بزرگتر مساوی ( >= )

کوچکتر مساوی ( <= )

کاربرد عملگر های رابطه ای فقط در شروط نیست. شما می تونید صحت یه رابطه رو تو یه متغیر بولین ذخیره کنید. به مثال زیر دقت کنید.

x = 100;

bool result = ( (x – 20 * 2) > 75 );

Debug.Log ( result );

به نظرتون نتیجه چیه ؟ اگه ما از 100 بیست تا کم کنیم و بعد ضرب در 2 کنیم ، نتیجه میشه 160 و متغیر ما True ولی اگه ابتدا 20 رو ضرب در 2 کنیم و بعد از 100 کم کنیم ، نتیجه 60 و متغیر ما False میشه. اگه قسمت قبل یادتون باشه ، یاد گرفتیم که اولویت با ضربه و اول محاسبه ضرب انجام میشه و بعد محاسبه ی تفریق. پس در نتیجه متغیر ما False میشه.

حالا اگه بخوایم همزمان چند شرط رو بررسی کنیم باید از عبارات منطقی استفاده کنیم. عبارت های منظقی صحیح و ناصحیح بودن عبارت رو بررسی می کنن. این عبارت ها عبارتند از :

صحت شرط در صورت صحت هر دو طرف مقایسه ( && ) یا ( and )

صحت شرط در صورت صحت یک طرف مقایسه ( || ) یا ( or )

صحت شرط در صورت صحت تنها یه طرف مقایسه ( ^ ) یا ( xor )

معکوس کردن نتیجه ی مقایسه ( ! ) یا ( not )

به مثال زیر دقت کنیم.

x = 100;

y = 50;

if ( (x < y) || (y > 20) ) {

Debug.Log ( "you win!" );

}

ما به دو متغیر x و y مقدار دادیم. بعد شرطی نوشتیم و گفتیم اگه x کوچکتر از y بود یا اینکه y بزرگتر از 20 بود ، متن "you win!" رو تو کنسول چاپ کن. شرط اول درست نیست و 100 کوچکتر از 50 نیست اما شرط دوم ما همونطور که معلومه درسته. همونطور که گفتم عملگر منطقی ( || ) در صورتی که یک طرف مقایسه صحیح باشه ، نتیجه ی صحیح رو بر می گردونه. پس نتیجه ی ما صحیحه و به درستی متن ما تو کنسول چاپ میشه. تو قسمت بعد مباحث شرط if رو ادامه می دیم.


شما می تونید فایل PDF این آموزش رو دریافت کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی