دنیای بازیسازی فارسدا

اخبار و اطلاعات ، مقالات ، دوره های آموزشی و کلی حرف واسه گفتن

دنیای بازیسازی فارسدا

اخبار و اطلاعات ، مقالات ، دوره های آموزشی و کلی حرف واسه گفتن

دنیای بازیسازی فارسدا

تو این وبلاگ می تونی همه چی درمورد بازیسازی پیدا کنی. از اخبار نو تا اطلاعات نوآوری ها و مقالات آموزشی و دوره های آموزشی. تازه اخبار بازی های در دست ساخت خودم رو هم قرار می دم. مطمئن باشید آموزش ها و مقالات صد در صد تولید داخلی (: هستش و کپی برداری از سایت های دیگه نیست. پس بدون وجدان درد از وبلاگ ما استفاده کنید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آموزش مقدماتی یونیتی-قسمت ششم

آموزش مقدماتی یونیتی


قسمت ششم : برنامه نویسی سی شارپ 2 - عملگر ها


نویسنده : محمدهادی ربانی نژاد


سلامی دوباره. همونطور که قول داده بودم تو این قسمت در مورد عملگر ها صحبت می کنیم. اگه قسمت قبل رو دوست دارید مطالعه کنید از اینجا می تونید مطالعه کنید.

عملگر ها یکسری محاسبات ریاضی هستن. یکی از عملگر ها ، عملگر انتصابی یا مساوی هستش. این عملگر مقدار سمت راست رو در متغیر سمت چپ می ریزه. به مثال زیر دقت کنید.

x = y * 2;

مقدار متغیرx  بعد از اجرای بازی ، دو برابر مقدار متغیر y میشه. برای اینکه مقدارش رو ببینید ، می تونید متغیراتون رو عمومی کنید یا اینکه از دستور زیر استفاده کنید.

Debug.log (yourVariable);

این دستور مقداری رو که داخل پرانتز قرار داره رو تو پنجره ی کنسول نشون میده. برای اینکه بخواید مقدار متغیرتون رو نشون بدید اسمش رو داخل پرانتز بنویسید.

عملگر های محاسباتی دیگه عبارتند از :

جمع ( + )

تفریق ( - )

ضرب ( * )

تقسیم ( / )

باقیمانده ( % )

افزایش یک واحد ( ++ )

کاهش یک واحد ( -- )

توان ( ^ )

 

به الگوریتم زیر دقت کنید.

a = ( ( ( x + 2 ) – y ) * z );

شما می تونید متغیر های a ، x ، y و z رو به صورت عمومی تعریف کنید و تو اینسپکتور مقدارش رو تغییر بدید و نتایج مختلف رو ببینید.

برای اینکه به جای انتصاب مقدار سمت راست به متغیر سمت چپ ، یه محاسبه انجام بدید ، به جای اینکه از مساوی استفاده کنید باید از یه مساوی به همراه یه دونه از عملگر ها استفاده کنید. مثل :

x += y * 2;

فرض کنید مقدار x برابر با 10 هستش و مقدار y برابر با 50 هستش. این کد 100 واحد به متغیر x اضافه می کنه و نهایتا برابر با 110 میشه و برابر با کد زیره.

x = x + (y *2);

در حالیکه اگه ما به جای (+=) از مساوی استفاده می کردیم به جای 110 مقدار 100 به ما بر می گشت.

خب سوال اینجاست که اولویت تو محاسبات چطوره ؟ یعنی اول کدوم عملگر ها اجرا میشن ؟ اولویت اول با پرانتزه ، بعد از اون با توانه ، بعد از توان عملگرهای افزایش یک واحدی یا کاهش یک واحدی هستن و بعد ضرب ، تقسیم و باقیمانده هستش و در آخر جمع و تفریقن.

به مثال زیر دقت کنید. فرض کنید متغیر x برابر با 0 و متغیر y برابر با 3 هستش.

x = (y + 4) * 2;

اول متغیر y برابر با 7 میشه. بعد ضرب در2 میشه و مقدارش میشه 14. حالا اگه پرانتز ها رو برداریم نتیجه میشه 11. چون اول 2 ضرب در 4 میشه و بعد بعلاوه ی متغیر y میشه. بهتره کمی با عملگر ها و متغیر ها تمرین کنید و نتایج مختلف رو ببینید. خسته نباشید.


شما می تونید فایل PDF این آموزش رو هم دانلود کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی