دنیای بازیسازی فارسدا

اخبار و اطلاعات ، مقالات ، دوره های آموزشی و کلی حرف واسه گفتن

دنیای بازیسازی فارسدا

اخبار و اطلاعات ، مقالات ، دوره های آموزشی و کلی حرف واسه گفتن

دنیای بازیسازی فارسدا

تو این وبلاگ می تونی همه چی درمورد بازیسازی پیدا کنی. از اخبار نو تا اطلاعات نوآوری ها و مقالات آموزشی و دوره های آموزشی. تازه اخبار بازی های در دست ساخت خودم رو هم قرار می دم. مطمئن باشید آموزش ها و مقالات صد در صد تولید داخلی (: هستش و کپی برداری از سایت های دیگه نیست. پس بدون وجدان درد از وبلاگ ما استفاده کنید.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

آموزش مقدماتی یونیتی-قسمت چهارم

آموزش مقدماتی یونیتی


قسمت چهارم : شروع برنامه نویسی سی شارپ


نویسنده : محمدهادی ربانی نژاد


سلام. خداروشکر که تونستم زنده باشم و ادامه ی آموزش ها رو تقدیم شما کنم. همراهمون باشید. تو قسمت های قبل با محیط یونیتی به طور اجمالی آشنا شدیم. اگه قسمت قبل رو مطالعه نکردید از اینجا مطالعه کنید. از این قسمت به بعد قراره بریم سراغ برنامه نویسی.

ساخت بازی بدون برنامه نویسی تو یونیتی تقریبا غیر ممکنه. تو یونیتی به دو زبان CSharp و JavaScript میشه برنامه نویسی کرد. زبان مورد علاقه ی من سی شارپه. برای ایجاد یه اسکریپت تو پنجره ی پروژه کلیک راست کنید و با انتخاب گزینه ی Create شاهد یکسری منابع هستید که می تونید با انتخاب هرکدوم ، اون رو ایجاد کنید و به پروژه تون اضافه کنید. اسکریپت ها نیاز به یه ویرایشگر کد دارن. ویرایشگری به نام مونودولاپ یا Mono Develop به صورت پیشفرض همراه یونیتی نصب میشه. شما می تونید به جای استفاده از این ویرایشگر از نرم افزار Visual Studio استفاده کنید. برای اینکار از سربرگ ادیت گزینه ی preferences انتخاب کرده و به قسمت External Tools برید.

unity pereferences

از این قسمت ، می تونید با استفاده از گزینه ی External Script Editor ویرایشگر کد ها رو تعویض کنید. من از ویرایشگر مونودولاپ استفاده می کنم.

محیط مونودولاپ

این محیط مونودولاپ هستش. اگه دوست دارید تم مونودولاپ رو مثل من تغییر بدید به Tools > Options > Syntax Highlighting برید و یکی از تم های آماده رو انتخاب کنید یا تم جدیدی بسازید.

خب وقتیکه یه اسکریپت ایجاد می کنید به صورت پیش فرض شامل کدهایی هستش که توضیح میدیم.

دو خط اول یعنی :

Using UnityEngine;

Using System.Collection;

به ما اجازه ی دسترسی به کتابخانه های کد ها رو میدن. یعنی اگه این کد ها نباشن نمی تونیم به کد ها دسترسی داشته باشیم.

در خط بعد کد زیر نوشته شده :

Public class NewBehaviourScript : MonoBehaviour {

}

زمانی که ما یه اسکریپت جدید می سازیم به صورت خودکار یه کلاس* به نام همون اسکریپت ساخته میشه. اگه دقت کنید آخر این خط یه آکولاد باز و تو خط آخر یه آکولاد بسته قرار داره. برای اینکه ما بتونیم کد هامون رو توی این کلاس بنویسیم باید بین این دو آکولاد نوشته بشه.

کد بعدی یعنی :

//use this for initialization

یه کامنته. کامنت ها کد هایی هستن که زمانی که بازی اجرا میشه هیچ تاثیری رو بازی ندارن. این کد ها دو فایده دارن. اول اینکه مثل همین کامنت برای توضیحات استفاده میشن و دوم اینکه میشه با استفاده از روش کامنت گذاری کدهایی که فعلا نمی خواید اجرا بشن رو خارج کنید. مثلا وقتی بازیتون به مشکلی برخورده که نمی دونید از کجاست می تونید با اینکار کدهای مشکوک رو امتحان کنید.

کامنت گذاری دو نوعه. اول اینکه مثل همین کامنت ، اول همون خط دو تا اسلش (//) بزارید. با اینکار فقط همون خط کامنت میشه ولی اگه بخواید چند خط رو کامنت کنید راه بهتر استفاده از (/*) تو اول کد و (*/) تو آخر کد هستش. اینطوری تمام متنی که بین این دو باشه تبدیل به کامنت میشه.

خط بعدی یه تابع* است. این تابع یعنی :

Void Start () {

}

همونطوری که تو کامنت مربوط بهش نوشته شده تنها یه بار زمانی که بازی اجرا میشه فراخوانی میشه. یعنی کد های بین دو آکولاد این کلاس فقط یه بار اجرا میشن.

خط بعدی یعنی :

//Update is called once per frame

هم یه کامنته.

تو خط بعدی باز هم یه تابع داریم. تابع :

Void Update () {

}

دستوراتش رو تو هر فریم اجرا می کنه. تو هر ثانیه بارها و بارها تصاویر رندر میشن و به مخاطب نمایش داده میشه. به هر کدوم از این تصاویر فریم میگن. اینکه تو هر ثانیه چند تا فریم نمایش داده بشه به سرعت بازی شما بستگی داره.

 

*کلاس و تابع : برای اینکه بیشتر با کلاس و تابع و ... آشنا بشید پیشنهاد می کنم آموزش های سی شارپ وب تارگت رو مطالعه کنید.


شما می تونید فایل PDF این آموزش رو دانلود کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی